شرکت  تعاونی  تولیدی خیاطی شمس  بندرخمیر

شرکت تعاونی تولیدی خیاطی شمس بندرخمیر

SHAMS BANDAR KHAMIR Sewing Generative Cooperative CO
شرکت  تعاونی  تولیدی خیاطی شمس  بندرخمیر

شرکت تعاونی تولیدی خیاطی شمس بندرخمیر

SHAMS BANDAR KHAMIR Sewing Generative Cooperative CO

نگاهی گذرا و اجمالی بر استان هرمزگان 2/2

نگاهی گذرا  و اجمالی بر استان هرمزگان 2/2


ناهمواریهای استان هرمزگانمناطق کوهستانی ، بخش عمده ای از مساحت این استان را در برگرفته و کوههای این منطقه ادامه رشته کوههای زاگرس است که به تدریج از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده است و به مرورازارتفاعات کاسته می شود تا سرانجام به تپه ماهورهای آهکی و گچی و شنی تبدیل می شود و سپس به زمینهای پست ساحلی که در امتداد خلیج فارس و دریای عمان قرار دارد می پیوندند . این ناحیه پست ساحل در اطراف تنگه هرمز وسعت بیشتری پیدا می کند .

مهمترین کوههای این استان به شرح زیر است  :

کوه گنو : در شمال غربی بندرعباس واقع شده است وارتفاع آن

2347 متر می باشد . این کوه دهستانهای فین ، سیاهو  وایسین را ازهم جدا می کند . این کوه در مقایسه با آب وهوای گرم بندرعباس دارای آب وهوای نسبتا معتدل است و به همین مناسبت از اهمیت خاصی برخوردار می باشد . اینکوه با ابعادی معادل 34 کیلومتر و 5 تا 15 کیلومتر عرض و مساحتی بالغ بر 350 کیلومتر مربع را در برگرفته است .
کوه فارغان ( هماک ) : این کوه در شمال بندرعباس با ارتفاعی برابر 3267 متر واقع گردیده است .این کوه سرچشمه رودهای ماشاری ، وایکان ، نسا و مزرعه است . کوه فوق مساحتی بالغ بر 1100 کیلومتر را در بر دارد .

کوه شب ( شو ) : در شمال شرقی بندرلنگه واقع گردیده وارتفاع آن 2681 متر است . این کوه یکی ازبلندترین کوههای جنوب ایران محسوب می شود .

از جمله کوههای دیگری که می توان در این استان نام برد عبارتند از : کوه بناب ، ناخ ، مهرگان ، بندرهوشدان ، سرملا ، سیبا، پشت کوه ، سیاه و غیره 

کوه بشاگرد :رشته کوه بشاگرد غربی در شهرستان جاسک به شکل عدد هشتی است که یک ضلع آن درامتداد شمال جنوب و ضلع دیگرآن تقریبا به صورت افقی قرار گرفته است . در واقع دو رشته نسبتا متمایزی را به نام رشته بشاگرد شرقی و رشته بشاگرد غربی پدید آورده است . بلندترین قله آن کوه  " مهره "  ( دهستان بشاگرد غربی شهرستان جاسک ) نام دارد که ارتفاع آن حدود 2046 متر می باشد .

از جمله دشتهایی که دراین استان وجود دارندعبارتند از :دشت شمیل ، دشتکردی ، دشت مسافرآباد ، دشت رودان ، دشت احمدی ، دشت شمیل، دشت تخت ، دشتگنو ، دشت فارغان ، دشت فین و رضوان ، دشت کهورستان و دشت ایسین .


خلیج فارس
از همان زمانی که پارسیها به لب دریای جنوب رسیده اند ، یعنی از هزاره دوم پیش ازمیلاد بایست نام این دریا پارس یا خلیج فارس گذاشته ، زیرا از نخستین روزی که نام این دریا در اسناد معتبر تاریخی آمده است تا امروز همواره آن را به همین نام خوانده اند و در سراسر جهان متمدن تاریخی آمده است تا امروز همواره آن را به همین نام خوانده اند و در سراسر جهان متمدن همیشه به هر زبانی این نام رواج داشته است .

تنگه هرمز این تنگه یکی از حساس ترین و حیاتی ترین راههای آبی جهان در عصر ماست . این تنگه هلالی شکل بوده وطول آن187 کیلومتر و کمترین عرض آن از راس قبر هندی شمال شرقی شبه جزیره عمان تا دهانه رودخانه گز ( ایران ) حدود 55  کیلومتر و عرض معمولی آن از بندرعباس تا راس " شوریط " شمال عمان حدود 87 کیلومتر می باشد . ژرفای ان به دلیل شیب تندی که کف تنگه از قسمت شمال به جنوب دارد متغیر است و در نزدیکی جزیره لارک حدد 36 متر و در ساحل جنوبی نزدیک جزیره مسندم عمان 180 تا 200 متر عمق دارد و ژرفترین نقطه آن گودالی است به عمق 223 مترکه در 45 کیلومتری شمال جزیره مسندم ( مسندام ) قرار دارد .


جغرافیای اقتصادی استان هرمزگانکشاورزی : این استان از نظر رشد سریع محصولات خاص منطقه و مزیت فصلی آن اهمیت دارد. با مهار کردن رودخانه های منطقه می توان محصولات بیشتری به دست آورد.فعالیت عمده مردم هرمزگان در زمینه کشاورزی است.همچنین صید ماهی و حمل و نقل دریایی فعالیت عمده ی دیگراهالی نوار ساحلی وجزایراستان می باشد. دشت میناب از مناطق بسیار مستعد کشاورزی است. بخش حاجی آباد که در قسمت شمالی استان قرار دارد از نواحی حاصلخیز کشاورزی استان به شمار می رود. بخشهای گاوبندی و بستک از محرومترین مناطق استان به شمار می روند. در نتیجه فعالیت کشاورزی آنها صرفا به کشت گندم و جو ( دیم ) محدود می شود .

محصولات زراعی دیگر این استان شامل حبوبات ، سیب زمینی ، پیاز ، محصولات جالیزی ، نباتات علوفه ای و دانه های روغنی می باشد .

ازمحصولات درختی آن می توان پرتقال ، نارنگی ، لیموترش ، لیمو شیرین ، گریپ فروت ، انار، انجیر ، انگور ، بادام ، موز، انبه ، گارومزنگی و زیتون محلی را نام برد .



آداب و رسوم خلیج فارس ازروزگاران باستان محل آمد و شد واختلاط و ارتباط اقوام مختلف دریا نوردان بوده که آداب و سنن و زبان و اندیشه های گونانون داشته اند. دریانوردان خلیج فارس و جزایر آن که به دریا های دور یعنی دریای هند-آفریقا-اندونزی-چین و... سفرهای طولانی داشته اند به این طریق آداب و سنن ولهجه های این سرزمین ها را به ارمغان می آورده اند و کم کم رواج چنین فرهنگی در سواحل خلیج فارس و مناطق داده می شد و در نتیجه فرهنگ و فولکلور(زبان-لباس- موسیقی-تصنیفها-افسانه ها...)مردم سواحل خلیج فارس را دستخوش تحولات و تغییرات در این زمینه ساخته است.

آداب و رسوم مردم این استان به لحاظ مجاورت با دریا و تماس نسبتا کم با سایر نقاط ایران شباهت کمتری با آداب و رسوم مردم سایر استانها دارد.

لباسهای عربی به رنگ سفید و بلند برای مردان و لباس تیره رنگ و روبند چرمی و شلوار محلی زری دوزی شده برای زنان، پوشاک رایج بومیان این استان را تشکیل می دهند.همچنین در تمامی شهرهای جنوبی و استان هرمزگان زنان و دخترانی رامی بینید که نقاب به چهره دارند.این نقاب در زبان محلی(برگه)نامیده می شود و برای مستور ماندن روی زنان و دختران از بیگانه بکار می رود. همچنین وسیله ای است برای حفظ صورت آنان از تابش نور خورشید.



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.